سلام مشاور

تحصیلی،پاسخ به پرسش های دینی و پاسخ به سوالات و ابهامات ریاضی

سلام مشاور

تحصیلی،پاسخ به پرسش های دینی و پاسخ به سوالات و ابهامات ریاضی

  • ۰
  • ۰

باسلام و عرض خسته نباشید ببخشید من یک نوجوان 13ساله هستم می خواستم بپرسم که خیلی زود درباره همه ی موارد عصبانی میشوم ولی خیلی زود به اشتباه خود پی می برم. باید چه کار کنم؟ لطفا پاسخ مرا بدهید.

با عرض سلام و ادب و تشکر از سوالتون.

از بین بردن صفات بد اخلاقی نیازمند مقدماتی است. اول از همه آنها توسل به یک معصوم برای دستگیری از ما در لحظاتی است که سختیها بر روح آدم هجوم می اورند. یکی از توصیه های بزرگان این است که برای طی مدارج معنوی با یکی از معصومین ارتباط قلبی برقرار کنید. این ارتباط قلبی می تواند از مطالعه دقیق زندگی آنها، تشبیه نمودن خود به  صفات  برجسته آنها (ولو به مقدار خیلی کم) و انجام اعمال معنوی مداوم روزانه و اهداء ثواب عمل به آنها (مانند روزی 14 صلوات بعد از نماز)  حاصل شود.  در حالات برخی از شهدا نقل شده که برای دفع رذایل اخلاقیشان به نیت 14 معصوم دوره هایی  بر مبنای عدد  14 می گذاشتند و با استمداد از آن معصوم و عمل خالصانه سعی بر رفع بدیهای درون داشتند.

نکته دوم مشارطه و مراقبه و محاسبه مداوم روزانه هست. به طور کلی در سیر و سلوک یکی از گامهای اساسی این است که فرد از ابتدای روز با خود شرط کند که جلوی عصبانیتش را بگیرد.( حتی اگر برای یک بار موفق شود گام بزرگی برداشته شده است) سپس مراقبت نماید از آنچه موجب خشمش شده پرهیز کند و در انتهای شب به محاسبه نکات قوت و ضعف عمل آن روز بپردازد. این روش یک راهکار عمومی برای دفع رذایل اخلاقی است.

نکته سوم آن است که  در طول مسیر درمان نیازمند گامهای ممتد و کوتاهیم نه گامهای بلند مقطعی .اگر بتوانیم ماهیانه، روزی یکبار جلوی خشم خود را بگیریم بهتر از آن است که یک روز از ماه را ده بار کظم غیظ کنیم و این کار را تا ماه بعد به تعویق بیندازیم.

 در پایان ذکر این داستان خالی از لطف نیست که پدری برای آنکه به پسرش یاد دهد چگونه بر خشمش مسلط شود گفت هر بار عصبانی شدی یک میخ به دیوار بکوب و پس از رفع عصبانیت انرا در آور.روز اول فرزند بیست بار میخ را به دیوار کوبید.  روزهای بعد تعداد دفعات کمتر میشد تا اینکه پس از مدتی بر خشم خود کاملا مسلط شد. آنروز پدرش به او گفت پسرم خشمت را کنترل کردی ولی اثر خشم بر روحت  در ظول این مدت مثل جای ایم میخها روی دیوار است.

  • ۹۳/۰۱/۱۱
  • میثم مصدق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی