سلام مشاور

تحصیلی،پاسخ به پرسش های دینی و پاسخ به سوالات و ابهامات ریاضی

سلام مشاور

تحصیلی،پاسخ به پرسش های دینی و پاسخ به سوالات و ابهامات ریاضی

  • ۰
  • ۰

علم نافع

در حدیثی از حضرت رسول اعظم(ص) آمده است:" اطلبوالعلم ولو بالصین" ( به دنبال علم بروید حتی اگر در چین باشد.) آیا منظور حدیث علوم اخلاقی و اعتقادی و مانند اینها بوده و یا فیزیک و ریاضی  و شیمی را هم شامل می شود؟
 با سلام.

علوم بر دو قسم هستند. بعضی علوم قابلیت تامین سعادت دنیا را دارند و بعضی دیگر علاوه بر سعادت دنیا قابلیت تامین سعادت آخرت را دارند. دین اسلام چون جامع دنیا و آخرت است هر علمی را که مورد نیاز جامعه است و  در تدین و تمدن  انسان نقش سازنده ای دارد تجویز نموده است. منتها آموزش این علوم مراتبی دارد. گاه واجب کفایی است (یعنی فراگیری آنها توسط عده ای کفایت می کند و تکلیف از بقیه ساقط می شود) و  گاه واجب عینی است. بنابراین شامل ریاضی و فیزیک شیمی هم می شود. منتها نوع استفاده از آن مبنای تعیین ارزش و ملاک دینی بودن ان است. علمی که می گویند  تا چین برو و آنرا بیاموز ، علمی است که انسان را متخلق به اخلاق الهی کند  و  یافتن آن ارزش  طی فرسنگها راه از مرکز اسلام آنروز( شبه جزیره عربستان) تا چین  را داشته باشد. یعنی اگر ریاضی  و طب و فقه هم این ملاک ارزش را داشت مصداق علم مطلوب پیغمبر می شود ولی اگر انسان را به خدا نزدیک نکرد هر چه باشد ولو علم دین فایده ای ندارد.

  • ۹۲/۱۱/۲۰
  • میثم مصدق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی